Thursday, October 09, 2008

Facken stormar redan mot (s) dumma strategi inför valet 2010



Idag skriver Janne Rydén och Lars Anders Häggström i DN debatt. De är från två stora fackförbund inom LO, från SEKO och Handels anställdas förbund.
Artikeln är om sossarnas högervurmande och uteslutande av Vänsterpartiet i regeringsalternativet 2010. Miljöpartiet är inte omtyckta i fackföreningssverige, de har förstört LAS m.m. De har hoppat allt för mycket till de borgerliga genom tiderna. De ÄR ett borgerligt mittenparti.

"Det finns många faror i den snarlika retoriken mellan höger och vänster. Hur ska väljarna egentligen kunna se skillnaderna? Varför välja en ny regering som i grundläggande och principiella frågor lägger sig väldigt nära den sittande regeringen? Vad öppnar detta upp för när det gäller exempelvis ytterlighetspartier? Det börjar bli lite väl trångt i mitten.

Det retoriska närmandet mot mitten ska ställas mot de stora opinionsmässiga skillnaderna. Om man som vi tolkar det som en kraftfull protest mot den förda politiken, är det då så klokt att i den politiska retoriken lägga sig nära en för många väljare misslyckad politik?

Vi tycker tvärtom. Vi tycker att det istället är läge att lyfta fram de grundläggande skillnaderna i synen på hur ett samhälle ska var uppbyggt, med utgångspunkt från solidaritet, trygghet och rättvisa. Med andra ord, det är dags att socialdemokratin tar ett steg åt vänster."
Uppdatering: Jag läste nyss på Jinges blogg om artikeln i Aftonbladet, där inte ens Sossarnas Verkställande utskott i partistyrelsen var helt underrättade om dumpningen av vänstern.
Jag pratade visserligen med Benita igår om det hela, som sitter i partistyrelsen för s. Hon upprepade det media har sagt, att vänstern inte ville överge vår syn på budgettaket och en reglerad riksbank. Jag nämnde att (trots att jag tycker att det är vansinne att överge) Ohly har sagt i tidningarna och tv att vi är redo att diskutera allt, men att vi inte vill ha några ultimatum från några håll.
Då fick jag ett Jaha.... Det har han inte sagt till Mona... Men Mona kanske väljer att höra det hon vill och berätta för ledamöterna vad som är till hennes högersossevinst.

Men att presskonferensen och slutbeslutet inte är sanktionerat ifrån VU, är enormt allvarligt.

1 comment:

Anonymous said...

Fast de är ju så försiktiga, så försiktiga! Jag undrar vad Gruvtolvan säger? Och vad saliga gamla sjöfolk hade sagt?

Det jag vet är att många av mina vänstersossekompisar igår lämnade in sina utträdesansökningar ur partiet.