Saturday, January 28, 2006

Inte alls något vidare lyckat!

Igår när jag skulle gå av sista nattskiftet efter tre timmars sömn, ringde Sörmlandsradions nyheters eko till mig om kommentarer runt artikeln i Södermanlands Nyheter.


Den handlade om den gamla konflikten mellan distriktstyrelsen och landstingsgruppen. Se dessutom den här artikeln.

Efter lite övervägande så godkände jag intervjun, men det skulle jag inte ha gjort. Från en väldigt grundlig och lång intervju klippte de in två meningar, de allra klumpigaste meningarna.
De vinklade den naturligtvis så att den blev personlig.
Radion hade redan den mesta faktan, men skulle ha en röst från DS.

Jag beskrev att vi inte kunde sticka under stol med att det har varit en konflikt sedan Landstingsgruppen påbörjade samarbetet med de borgerliga landstingspolitikerna.

Samtidigt försökte jag att inte gå in på detaljer och göra detta persoligt.
Ulrika Ernving (v) Landstingsrådet har fått tagit en stor börda runt Landstingsgnabbet.

Jag poängterade att hon är en duktig politiker och att det är synd att situationen har uppstått, landstingsgruppen har fått igenom mycket av vår gamla valplattforms politik.
I det nedskärningsskede som har varit i landstinget har V och Ulrika lyckats bra att hålla tillbaka de tyngsta nedskärningarna i motsats till sossarnas gamla beslutslinje.

Men jag är rädd att inte väljare uppmärksammar det och ser sossarna som det enda vänsteralternativet inför valet. Jag har många gånger sagt att ett sådant här regnbågssamarbete kan vara förödande för framtiden.
Trots att sossarna hoppade av majoritetsposterna mitt i mandatperioden.

I ett långt perspektiv får borgare in en fot på marker inte ens borgerliga väljare har trott att borgerliga partierna klarar av.
Jag poänterade att sossarna har bytt ut samtliga kandidater på deras lista, samtidigt har vi bytt ut några men bara ett fåtal.
Vi kan nu blicka åt flera alternativ, då maktfullkomligheten hos S har suddats ut litegrann.

Radion talade om fakta om att Ulrika inte ens kom på 15 plats i nomineringsförfarandet till distriktet från sin egen partiförening i Nyköping.
Något som jag ej över hud taget nämnde, och var tyst om.

Jag poängterade även flertal gånger att det var synd, att konflikten uppstått och att den inte riktigt hade kunnats överbryggas. Det har gjort att flera på förra listan inte har fått så stort stöd från medlemsorganisationerna på lokal nivå och från enskilda medlemmar.

Det blev ett olyckligt resultatet på nyheterna, men vi samlar oss nu inför en bra läns- och landstingsvalplattform, som vi tagit fram i gott ett samarbete med kandidaterna till landstingsvalet och DS.

No comments: